Siirry suoraan sisältöön

Muistilista vaikuttajamarkkinointiin – 5 tärkeintä seikkaa mainostajalle

  • tehnyt

Vaikuttajamarkkinointi on tätä päivää ja erinomainen keino markkinoida etenkin kuluttajille, mutta nykyään myös B2B-puoli tunnistaa vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt. Kummassakin tapauksessa pätee samat perusasiat, joista listasin 5 tärkeintä.

  1. Löydä oikea match

Valitse huolella somevaikuttaja, jonka kanssa ryhdyt yhteistyöhön. Tarkista että kohderyhmänne ja arvonne kohtaavat ja että vaikuttaja on aidosti kiinnostunut brändistäsi ja seisoo mielellään sen takana.

  1. Suunnittele yhteistyö yhdessä vaikuttajan kanssa

Vaikuttaja tietää parhaiten mikä hänen kanavillaan toimii ja mistä hänen yleisönsä pitää. Anna siis hänen osallistua kampanjan suunnitteluun.

  1. Pidä huoli mainonnan sääntöjen noudattamisesta

Ammattimainen somevaikuttaja tietää miten yhteistyöt tulee merkitä oikeaoppisesti, mutta mainostajankin on hyvä olla tietoinen vaikuttajamarkkinoinnin säännöistä. Piilomainonta on laitonta ja esimerkiksi alkoholimainonnassa pätee tiukat säännöt.

  1. Mieti kampanjan budjetti

Vaikuttajamarkkinointi on yhä edullista tuloksiin nähden, mutta ihan pikkurahalla sitä ei kannata alkaa tehdä, jos tarkoituksena on saada näkyviä tuloksia. Kysy rohkeasti vaikuttajien hinnastoa ja neuvottele yhteistyön sisällöstä sekä palkkion suuruudesta niin että pääsette kumpaakin osapuolta miellyttävään sopimukseen. 

  1. Palaute

Molemminpuolinen palaute on tärkeää, jotta saatte selville yhteistyön tulokset ja voitte arvioida sitä. Sen lisäksi että somevaikuttaja raportoi tuloksistaan mainostajalle, on vaikuttajakin kiinnostunut siitä, miten yhteistyö näkyy mainostajan päässä. Ota siis hetki aikaa sille, että annat vaikuttajalle palautetta yhteistyöstänne.