Tarkistuslista sosiaalisen median profiileja varten – Onko sinulla nämä 8 seikkaa kunnossa?

  • tehnyt

Käy läpi alla oleva lista kun haluat tarkistaa ovatko sosiaalisen median profiilisi kunnossa tai jos olet vasta perustamassa itsellesi tai yrityksellesi sosiaalisen median tilejä. Näiden 8 seikan avulla saat sometileistäsi toimivat, brändiäsi tukevat ja ammattimaiset.

Sosiaalinen media on markkinointia. Se on kustannustehokas tapa mainostaa yritystäsi, sen palveluja ja/tai tuotteita sekä sinua itseäsi. Sosiaalinen media vaikuttaa mielikuviin sinusta ja yrityksestäsi niin hyvässä kuin pahassakin. Tarkista siis että tekemisesi on johdonmukaista ja brändiäsi tukevaa ja että annat parhaan mahdollisen (ensi)vaikutelman itsestäsi sosiaalisessa mediassa.

Vinkkikokoelma on kirjoitettu etenkin Instagramia ja Facebookia ajatellen, mutta on hyvä tarkistuslista myös muualla sosiaalisessa mediassa toimittaessa. Vinkit sopivat niin yrittäjälle kuin somevaikuttajallekin.

Ota nämä seikat huomioon kun perustat sosiaalisen median tilejä:

  • Brändin tukeminen

Tärkeintä sosiaalisen median tilejä perustettaessa on muistaa tehdä niistä brändin mukaisia. Sosiaalinen media on erinomainen keino rakentaa brändimielikuvaa, joten mieti kaikessa sometekemisessäsi sitä, miten se sopii brändiisi. Brändimielikuva syntyy joka tapauksessa, halusit tai et. Vaikuta jo sometilien perustamisvaiheessa siihen millaisen ensivaikutelman annat ja mitä haluat yrityksestäsi sosiaalisen median avulla kertoa

  • Visuaalinen ilme

Tee sosiaalisen median profiileista yrityksesi visuaalisen ilmeen mukaisia. Logo toimii hyvin profiilikuvana. Yksinyrittäjä tai somevaikuttaja voi esiintyä profiilikuvassa myös itse. Julkaisuissa kannattaa käyttää yrityksen värejä, fontteja, logoja ja kuvia. Etenkin Instagramin kuvapäivitysten visuaalisuutta ja järjestystä kannattaa miettiä, jotta profiili näyttää siistiltä, kutsuvalta ja ammattimaiselta.

  • Esittelyteksti

Jos et ole miettinyt itsellesi ja yrityksellesi slogania tai hissipuhetta, tee se nyt ja käytä sitä someprofiileissasi. Etenkin Instagramissa ja Twitterissä profiilitekstin tulee välittää nopeasti tieto siitä, mistä yrityksessäsi on kyse ja mitä voit tarjota seuraajillesi. Pyri erottumaan, olemaan houkutteleva ja mieleenpainuva. Facebookissa on tila pidemmällekin yrityksen tarinalle. Hyödynnä se kirjoittamalla ajatuksella erottuva ja mieleenpainuva tarinallinen teksti, jossa avaat yrityksesi toimintaa.

  • Tavoite

Kaikki lähtee tavoitteesta. Mieti mitä haluat sosiaalisessa mediassa saavuttaa, tuoda esiin ja kertoa. Mikä on ydinsanomasi. Muistuta itseäsi siitä aika ajoin ja pohdi, ovatko tekemäsi somesisällöt tavoitteidesi mukaisia.

  • Kohderyhmä

Tavoitteen lisäksi kohderyhmä on erittäin tärkeä asia pohdittavaksi sosiaalisen median profiileja perustettaessa. Kuka on ihanneseuraajasi tai -asiakkaasi? Kenet haluat tavoittaa sosiaalisessa mediassa? Miten voit auttaa häntä? Miten saat hänet sitoutumaan somejulkaisuihisi, sometiliisi ja yritykseesi?

  • Kanavakohtaisuus

Kaikkia sisältöjä ei kannata kopioida samanlaisina kaikille sosiaalisen median kanaville vaan miettiä mikä toimii milläkin kanavalla parhaiten. Instagramissa on yleisesti ottaen hieman nuorempaa väkeä kuin esimerkiksi Facebookissa ja siellä voi toimia rennompi ja henkilökohtaisempi sisältö. Facebookissa kannattaa jakaa linkkejä, kuvia ja videoita, jotka erottuvat massasta. LinkedInissä pysytään usein asiallisimmalla linjalla kun taas Youtube, TikTok ja Snapchat ovat vapaampia temmellyskenttiä hassuttelulle. Twitterin toimivuus vaihtelee aloittain. Esimerkiksi markkinointialan väkeä on Twitterissä paljon.

  • Yhdenmukaisuus

Jos sosiaalisen median tileilläsi on useampia julkaisujen tekijöitä, kannattaa sopia yhteinen linja tavassa kirjoittaa ja puhua, hashtagien käytössä ja julkaisujen tyylissä muutenkin. Sisältöjen on hyvä olla yhdenmukaisia ja brändiä tukevia. Muista ettei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö sosiaalisen median julkaisut saisi olla hauskoja, erottuvia ja henkilökohtaisiakin.

  • Julkaisuaikataulu

Julkaisuja tehdessä tärkeintä on säännöllisyys. Mieti kuinka monen julkaisun tekemiseen voit sitoutua viikoittain ja aikatauluta julkaisut kalenteriin. 2-3 julkaisua viikossa on hyvä määrä. 5-6 erinomainen, mutta se vaatii jo paljon hyviä ideoita, aikaa ja osaamista. Muista että laatu korvaa määrän, joten älä julkaise vain julkaisemisen ilosta vaan mieti sisällöt tarkkaan, tee laadukasta jälkeä ja tarjoa päivityksilläsi lisäarvoa seuraajillesi.

Miltä kuulostaa? Ovatko sosiaalisen median tilisi kunnossa vai vieläkö on petrattavaa? Vai ovatko tilit vielä kokonaan perustamatta? Jos tarvitset apua sosiaalisen median tilien perustamiseen, sisällöntuotantoon ja ylläpitoon, tiedät keneen ottaa yhteyttä.

Haluatko oppia lisää? Laita sosiaalinen media kuntoon kuukaudessa.

Seuraa Get SoMe Helpiä myös Instagramissa ja Facebookissa, joista löydät lisää vinkkejä sosiaaliseen mediaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *