Siirry suoraan sisältöön

Get SoMe Helpin tarina

  • tehnyt

Get SoMe Help täyttää syyskuussa 2020 vuoden, mutta sen tarina on alkanut jo aiemmin. Minä, Get SoMe Helpin puikoissa toimiva Martina Häkkinen, olen tähdännyt some-, sisällöntuotanto- ja markkinointialalla yrittäjänä toimimiseen oikeastaan koko elämäni. Aluksi tiedostamatta ja ehkä vähän vahingossakin, mutta lopulta tiedostaen, että kaikki tekemiseni tähtää unelmaduunini saavuttamiseen. Kirjoitin siitä kuka minä olen, mikä Get SoMe Help on ja miten meillä on tähän asti sujunut.

Get SoMe Help on saanut alkunsa haaveesta tehdä harrastuksesta työ ja olla omassa unelmaduunissa. Pohjaa tälle kaikelle olen rakentanut oikeastaan läpi elämäni. Mainonnan ja yritysviestinnän opintojen myötä työhöni tarvittava teoria on hallussa. Yli kymmenen vuoden kokemus bloggaamisesta, sosiaalisesta mediasta, vaikuttajamarkkinoinnista ja sisällöntuotannosta on opettanut, miten homma toimii käytännössä.

Olen tähdännyt koko ajan tähän. Osin tiedostamattakin, mutta enimmäkseen pitäen mielessä sen, että kaikella mitä teen, voi olla vaikutus uraani. Olen osallistunut erilaisille kursseille, opiskellut itsenäisesti, verkostoitunut ja haaveillut siitä, että saisin tehdä joskus työkseni sisällöntuotantoa, sosiaalista mediaa ja vaikuttajamarkkinointia.

Kun ala on oikea, uutta oppii jatkuvasti jo siksi, että se kiinnostaa. Olen koko ajan korvat höröllä ja utelias. Imen itseeni tietoa, kokeilen, harjoittelen ja lopulta osaan.

Äitiyslomalta yrittäjän saappaisiin

Oli vuosi 2016 kun jäin äitiyslomalle vanhasta päivätyöstäni. Olin tehnyt taloushallinnon töitä 8 vuotta päätoimisesti ja pyörittänyt matkailumediaani Tasty Travelissimoa sivubisneksenä yhtä kauan. Äitiyslomaa seurasi hoitovapaa, jonka aikana huomasin olevani uudestaan raskaana. Lopulta olin kotiäitinä yhtäjaksoisesti liki 4 vuotta.

En kaivannut kertaakaan vanhaa työtäni taloushallinnon parissa, mutta sometöitä ja sisällöntuotantoa tein innostuneesti koko kotiäitiyden ajan. Keikutin vauvaa jalalla sitterissä kun sormet naputtivat sisältöjä verkkojulkaisuihin, kuuntelin markkinointi- ja urapodcasteja vaunulenkeillä ja istahdin koneen ääreen tekemään suunnitelmia kun lapset menivät yöunille. Puhuin unelmastani ääneen yhä useammin ja useammalle.

Äitiysloman aikana lopulta konkretisoitui se, mitä oikeasti haluan tehdä työkseni. En palannut enää taloushallinnon töihin vaan perustin oman some-, sisällöntuotanto- ja markkinointiyrityksen. Astuin jännityksestä tutisten yrittäjän saappaisiin. Askel oli suuri ja pelottava, mutta pitkä kokemus alalta ja vahva tunne siitä, että tämä on minun juttuni, kannattelivat epävarman alun yli.

Sain heti ensimmäiset asiakkaani. Verkostoni kantoivat. Opiskelin yhä jatkuvasti uutta ja päivitin osaamistani. Pystyin tarjoamaan uusia palveluja entistä vankemmalla ammattitaidolla. Tarkensin kohderyhmääni ja pohdin mitkä ovat vahvuuteni. Kokeilin ja mietin mikä minulle sopii parhaiten. Pohdin miten ja missä voin auttaa asiakkaitani eniten.

Juuri kun aloin luottaa liiketoimintani kannattavuuteen, iski koronapandemia ja maailma pysähtyi hetkeksi. Se oli kova, mutta opettavainen koulu. Jos siitä selvisin, selviän jatkossa muistakin kuopista. Korona näkyy yhä työssäni epävarmuutena, mutta ei kai yrittäjän työ koskaan varmaa ole. Tähän lienee syytä tottua.

Nyt tätä kirjoittaessani Get SoMe Help on pian vuoden ikäinen. Seison ylpeänä ja samalla nöyränä somefirmani takana. Havahduin taakse katsoessani siihen, että olen oppinut hurjan paljon jo yhden vuoden aikana. Melkein nolottaa se mikä olin ja mitä Get SoMe Help oli vuosi sitten. Kehitystä on tapahtunut niin paljon. Sen sijaan että nolostuisin päätin kuitenkin olla ylpeä kehityksestä. Toivottavasti sama tahti pysyy jatkossakin.

Vahvuuksien valjastaminen unelmatyöksi

Iloitsen joka päivä siitä, että saan auttaa yrityksiä suhteellisen tuoreella sosiaalisen median alalla. Harvalla on niin pitkä kokemus sillä toimimisesta kuin minulla. Pidän siitä, että saan työskennellä sekä visuaalisten asioiden että tekstien parissa ja toimia eri aloilla toimivien yritysten tukena digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median kiemuroissa. Nautin kun saan ottaa kokonaisuuksien ohjat käteeni, suunnitella ja nähdä työni tuottavan tulosta.

Olen unelmaduunissani. Itse työn, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden lisäksi pidän työni aika- ja paikkariippumattomuudesta. Voin työskennellä itselleni tehokkaimpaan aikaan ja sopivalla hetkellä ilman kelloon katsomista. Tästä on etu myös lapsiperheen äitinä. Voin olla äiti silloin kun tarvitaan ja jatkaa töitä tarvittaessa toimistoaikojen ukopuolella. Työni kulkee mukanani minne menenkin. Se on intohimoiselle matkailijalle tärkeää.

Ensimmäisen yrittäjävuoden ja koronakriisin aikana opin sen, etten laita kaikkia munia samaan koriin. Teen monipuolisesti töitä sosiaalisen median, markkinoinnin ja sisällöntuotannon parissa. Sosiaalisen median töiden ja digimarkkinoinnin lisäksi tuotan tekstejä ja kuvia asiakkaideni käyttöön sekä organisoin vaikuttajamarkkinointikampanjoita. Osa tuloistani tulee yhä Tasty Travelissimosta, jonka kanavilla teen erilaisia markkinointikampanjoita ruokaan ja matkailuun liittyen.

Tällä hetkellä haaveilen siitä, että voisin lisätä hieman kirjoitustöiden määrää, mutta tilaa on myös uusille someasiakkaille ja erilaisille projekteille. Pohdin myös parinkin uuden palvelun lanseeraamista. 

Kirjoittaminen on ollut minulle aina luontevaa ja rakasta. Visuaaliset asiat ja brändääminen seisovat siinä rinnalla. Näkemykseni sosiaaliseen mediaan on markkinoinnillinen. Taustani taloushallinnossa takaa sen, että pyörittelen myös numeroita tottuneesti. Pidän raportoinnista ja analytiikasta.

Suunnitelmallisuus ja kokonaiskuvan näkeminen on kaiken perusta. Kaikki lähtee markkinoinnin ja viestinnän tavoitteista, joita pohdimme asiakkaan kanssa tarvittaessa yhdessä ennen varsinaiseen työhön ryhtymistä.

Get SoMe Help on toteutunut unelma. Silloin kun on intohimoa on myös osaamista ja paloa tehdä työ parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.