Markkinointikampanjan toteuttaminen somevaikuttajien kanssa on nyt huimassa nousussa. Sosiaalista mediaa selataan enemmän kuin koskaan ennen ja ajan tasalla olevan yrityksen kannattaakin panostaa nyt sosiaaliseen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin.
Ai miksi? Tässä 11 syytä siihen, miksi kannattaa toteuttaa markkinointikampanja somevaikuttajien kanssa:
1. Sitoutunut yleisö
Somevaikuttajat ovat keränneet kanavilleen sitoutunutta yleisöä yleensä jopa vuosien ajan. Heidän seuraajansa ovat aidosti kiinnostuneita vaikuttajien tuottamasta sisällöstä, reagoivat siihen, osallistuvat keskusteluun ja jakavat sisältöä usein eteenpäin myös omilla kanavillaan.
2. Kohderyhmä
Valitsemalla somevaikuttajan oikein tavoitat juuri sinun yrityksellesi sopivan kohderyhmän. Toisin kuin usein luullaan, sosiaalinen media tavoittaa myös muita kuin nuoria, kunhan vaikuttajat ja kanavat valitaan oikein.
3. Kiinnostavaa sisältöä
Vaikuttajien tuottama sisältö kiinnostaa. Moni blogi tavoittaa kuukaudessa tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia kävijöitä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita vaikuttajan tuottamasta sisällöstä ja myös lukevat yhteistyönä tehdyt blogipostaukset. Vertaa tätä vaikkapa lehtimainoksiin, joissa lehden levikki voi olla sama, mutta mainos selataan paljon useammin ohi ilman minkäänlaista kiinnostusta siihen.
4. Rehellistä palautetta tuotteestasi tai palvelustasi
Somevaikuttajilta saat rehellisen mielipiteen yrityksesi tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta. Vaikuttajien tulee olla totuudenmukaisia mielipiteissään, sillä vain suosittelemalla sellaista, josta oikeasti pitää, voi saavuttaa aseman luotettuna asiantuntijana.
5. Pitkäaikaista näkyvyyttä
Hyöty ei lopu postauksen julkaisemiseen. Blogipostaukset nousevat hakukonetuloksissa viiveellä ja voivat saavuttaa kävijähuippunsa vasta pidemmän ajan kuluttua postauksen julkaisusta. Hakukoneiden avulla vanhakin postaus saattaa nousta ajankohtaiseksi, kerätä useita uusia lukijoita ja tuoda sitä kautta hyötyä yhteistyökumppanille vielä vuosia postauksen julkaisun jälkeen.
6. Hyötyä myös kampanjan ulkopuolella
Luotettuina asiantuntijoina pidetyiltä somevaikuttajilta kysytään usein vinkkejä ja neuvoja myös suoraan kasvotusten tai yksityisviesteillä, jolloin vaikuttajan on helppo suositella hyväksi toteamaansa tuotetta/palvelua myös sovittujen yhteistyöpäivitysten ulkopuolella. Hyvä sana voi kertautua ja kiiriä näin hyvin pitkälle.
7. Brändilähettiläät
Brand ambassador -sopimuksella saat kasvot tuotteellesi/palvelullesi kun valitsemasi vaikuttaja puhuu yrityksesi puolesta. Brand ambassadorin eli brändilähettilään käyttäminen tuo yritykselle pitkäaikaista hyötyä ja on yksi tehokkaimmista vaikuttajamarkkinointitavoista.
8. Lukuisia mahdollisuuksia – Vain taivas on rajana
Somevaikuttajia voi käyttää markkinoinnissa lukuisilla eri tavoilla. Perinteisten somepäivitysten ja brand ambassadorina toimimisen lisäksi somevaikuttaja voi työskennellä messuilla ja muissa tapahtumissa yrityksen nimissä, tuottaa sisältöä omien kanavien lisäksi myös suoraan yritykselle tai vaikka puhua asiantuntijan ominaisuudessa yrityksen tilaisuuksissa.
9. Sisältöä myös omille kanavillesi
Saat laadukasta sisältöä, jota jakaa myös omilla kanavillasi. Voit linkittää vaikuttajan tekemää sisältöä tai ostaa häneltä kuvia/artikkeleita suoraan omaan käyttöösi.
10. Laadukasta sisältöä, jonka eteen on nähty vaivaa
Somevaikuttajat näkevät usein paljon vaivaa tuottamansa sisällön eteen, kouluttautuvat ja ovat oman alansa asiantuntijoita.
11. Trendikäs markkinoinnin muoto
Vaikuttajamarkkinointi on raikas, moderni ja trendikäs markkinoinnin muoto, jonka suosio kasvaa kohisten.
Joko aloitetaan?
Anna meidän auttaa vaikuttajamarkkinointikampanjan ideoinnissa, somevaikuttajien rekrytoinnissa, ohjeistamisessa ja kaikessa siinä, mitä onnistuneeseen vaikuttajamarkkinointikampanjaan tarvitaan. Autamme juuri sen verran kuin haluat pienistä yksityiskohdista koko kampanjan toteuttamiseen.
Pyydä tarjous: martina@getsomehelp.fi