Siirry suoraan sisältöön

UGC-sisällöt

Mikä on UGC-sisältö? Miksi sitä pitäisi käyttää digimarkkinoinnissa? Termi on vielä suhteellisen tuore, joten otetaanpa se haltuun ja pohditaan samalla, kannattaisiko sinun käyttää sitä markkinoinnissasi.

UGC = User Generated Content

UGC tarkoittaa käyttäjän tuottamaa sisältöä, joka on tällä hetkellä tyypillisesti (some)video. Käyttäjällä tarkoitetaan jotakuta muuta kuin mainostavan yrityksen työntekijää tai muuta edustajaa. 

Tyypillisesti UGC-videoita tuottavat somevaikuttajat ja muut sisällöntuottajat. Kuten vaikkapa me Get SoMe Helpillä (kyllä vaan, tämä on infopläjäyksen lisäksi omien palvelujemme mainos, sillä tokihan sun kannattaa hankkia UGC-sisällöt meiltä).

Miksi UGC-sisällöt toimivat niin hyvin?

On aina tehokasta markkinoida omaa tuotetta tai palvelua muiden suulla kuin omalla. UGC-sisältöjen aitouteen ja sopivaan siloittelemattomuuteen on helppo samaistua. 

Tavallisen käyttäjän kuvaama video herättää kiinnostuksen. Se erottuu edukseen hienoista ja viimeisen päälle hiotuista mainossisällöistä. UGC-sisällöt ovatkin tämänhetkisen aitoustrendin synnyttämä tuote, joka kiinnittää yleisön huomion tavallisuudellaan.

Markkinointi UGC-sisältöjen avulla

Vaikka UGC-sisältö voi olla somevaikuttajan (tai kenen tahansa ns. tavallisen ihmisen) tuottama, saa mainostava yritys sen omaan käyttöönsä. UGC-sisältöjen avulla tehtävä markkinointi eroaakin vaikuttajamarkkinoinnista siten, että materiaali on mainostajan eikä vaikuttajan kanavissa.

Onkin hyvä pohtia, halutaanko sisältöjä tuottaa omalle yleisölle vai käytetäänkö mieluummin perinteistä vaikuttajamarkkinointia, jolloin yleisönä toimivat vaikuttajan seuraajat. Vai olisiko kenties näiden kahden yhdistelmä toimivin? 

UGC-sisällöt ovat omiaan kuluttajamarkkinoinnissa. Tyypillisesti niitä käyttävät esimerkiksi kosmetiikka-, tekstiili-, elintarvike- ja matkailualan yritykset, mutta mikään ei estä sinua olemasta oman alasi edelläkävijä tässä(kin) asiassa ja tarttumasta UGC-sisältöjen avulla markkinointiin ensimmäisten joukossa.

Sopisivatko UGC-sisällöt osaksi myös sinun brändisi digimarkkinointia? Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä!

Lähetän mielelläni myös esimerkkejä tuottamistamme UGC-sisällöistä. Pyydä vain niin sisältö lentää luoksesi niin kuin siivin.

martina@getsomehelp.fi