Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalisen median analytiikka – 4 perusasiaa

  • tehnyt

Sosiaalisen median analytiikkatyökalut pitävät sisällään lukuisia mittareita, joita seuraamalla pääset jyvälle siitä miten julkaisusi ja toimintasi somessa toimii. Tuottaako se haluttuja tuloksia, kerääkö se oikeanlaisia seuraajia ja kuinka paljon, minkälaiset julkaisut toimivat parhaiten, mihin reagoidaan eniten jne.

4 someanalytiikan perusasiaa

  1. Mieti mitkä luvut ovat sinulle tärkeitä ja mittaa niitä. Peilaa eri mittareita markkinointisuunnitelmaasi. Mitkä ovat brändisi markkinoinnin tavoitteiden kannalta tärkeitä? Lukuja on saatavilla pilvin pimein ja menee ikä ja terveys jos seuraa niitä kaikkia. Valitse tärkeimmät ja seuraa niitä ajatuksella.
  1. Sosiaalisessa mediassa sitoutumisesta kertovat luvut ovat merkityksellisempiä kuin esimerkiksi seuraajamäärä. Kuinka moni tykkää, kommentoi ja jakaa julkaisujasi? Mikä on sitoutumisprosentti kun suhteutat reaktiot seuraajamäärääsi? Isolla seuraajamäärällä ei tee mitään jos yleisösi ei ole kiinnostunut julkaisuistasi tai edes näe niitä. Myös muun muassa näyttökertoja, kattavuutta ja kohderyhmätietoja kannattaa tarkkailla. 
  1. Ota luvut talteen kuukausittain ja pohdi samalla mitä muutokset luvuissa kertovat. Mitä on tehty erilailla? Onko johonkin panostettu tai onko kenties koko some ollut hiljaisempi? Onko ollut somemarkkinointikampanjoita ja maksettua mainontaa? Vaikuttaako esimerkiksi vuodenaika lukuihin? Vertaa lukuja edellisen vuoden samaan kuukauteen.
  1. Opi luvuista. On eri asia seurata lukuja ja ottaa niistä raportti kuin todella pohtia eli analysoida lukuja. Tärkein ohjeemme onkin tutkia analytiikkaa ajatuksella sen sijaan että pyöräyttäisit excelit robottina raporttiin ja jätät ne sitten omaan arvoonsa.