Siirry suoraan sisältöön

Somekanavat Suomessa vuonna 2022

  • tehnyt

Tehdäänpä pikainen katsaus suosituimpiin somealustoihin Suomessa vuonna 2022. Mikä kanavista on suosituin? Minkä somealustan suosio on nousussa? Entä mikä junnaa paikallaan tai on jopa taantumassa? Katsotaanpa.

Facebook

Facebookissa on yhä eniten käyttäjiä, mutta määrä ei ole kasvanut kahteen vuoteen. Voisi siis ajatella Facebookin saavuttaneen huippunsa ja junnaavan paikallaan. Aika näyttää pysytäänkö jatkossa samoissa lukemissa vai alkaako suosio laskea. Nuoret suosivat tällä hetkellä muita kanavia, mutta ikääntyneemmälle porukalle Facebook on ykkönen.

Facebookin suomalaisten käyttäjätilien määrä on 72 prosenttia 16-74 -vuotiaiden suomalaisten lukumäärästä. Uusia käyttäjiä ei näin ollen voi tulla enää kovin paljon. Vaikka Facebookissa on paljon käyttäjätilejä, kanavan aktiivinen käyttäminen vähenee.

Instagram

Vaikka Facebookin käyttäjämäärät ovat yhä Suomessa isoimmat, on Instagram maamme aktiivisin somekanava. Sitä käytetään eniten ja sen käyttäjämäärätkin ovat kasvussa. On vaan ajan kysymys milloin Instagram menee Facebookin ohi. Suosituin somekanava se on jo nyt aktiivisuuden perusteella.

TikTok

TikTok on ehdottomasti kovimmassa nousussa oleva somealusta. Se keräsi vuodessa peräti 800 000 uutta käyttäjää. TikTokin käyttäjistä suurin osa on lapsia ja nuoria, joiden suosiossa kanava on ollut koko olemassaolonsa ajan.

Aika näyttää mikä on kanavan tulevaisuus. Löytääkö ikääntyneempikin väestö TikTokin? Horjuuko kanavan suosio kiinalaisen taustansa takia, joka on herättänyt puheita vastuullisuudesta ja ennen kaikkea sen puutteesta?

Twitter

Twitter koki romahduksen Suomessa vuosina 2020 ja 2021, mutta käyttäjämäärä on lähtenyt hiljattain uuteen nousuun. Suosiota horjuttanee tosin nyt uuden pääomistajan Elon Muskin puuhat.

Twitter ei ole koskaan saavuttanut Suomessa vastaavaa suosiota kuin mihin se on päässyt muissa maissa. Sillä on myös hieman vihamielinen maine ja moni on kertonut lähteneensä Twitteristä siellä vallitsevan huonon ilmapiirin takia.

Snapchat

Snapchat on alkuvuosiensa kovasta suosiosta huolimatta yhä melko tuntematon somekanava kun vertaa muihin tässä jutussa mainittuihin alustoihin. Snapchat on ennen kaikkea nuorten suosiossa ja kamppailee uuden hittikanavan TikTokin kanssa samojen käyttäjien huomiosta.

LinkedIn

LinkedInin suosio perustuu Suomessa hyvin pitkälle rekrytointiin ja hiljaisessa haussa olevien työpaikkojen täyttämiseen. Ajatus kanavasta ammatillisten saavutusten esiintuomispaikkana ei ole lyönyt läpi vaatimattomien suomalaisten keskuudessa samalla tavalla kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa.

LinkedInissä on kuitenkin havaittavissa piristymistä, minkä perusteella voisi olettaa, että jatkossa useampi kuin tämänhetkinen viidennes suomalaisista 16-75 -vuotiaista löytää kanavan pariin.

Lähde: Troot Finland Oy:n tiedote “Somealustojen kasvuprosentit Suomessa: Facebook on suurin muttei suosittu, Twitter ja Snapchat kääntyneet takaisin nousuun”