Siirry suoraan sisältöön

Pinterest markkinoinnin työkaluna

  • tehnyt

Pinterestistä etsitään inspiraatiota kauniiden kuvien muodossa. Enemmistö käyttäjistä on ostoaikeissa. Jopa kaksi kolmasosaa Pinterestin käyttäjistä kertoo ostaneensa jotain Pinterestistä löytämäänsä. Eniten Pinterestistä etsitään kuitenkin inspiraatiota, ideoita ja uutta kokeiltavaa, oli kyse sitten resepteistä, käsitöistä tai sisustusratkaisuista.

Kuvia pinnataan teemojen mukaisesti erilaisiksi kokoelmiksi eli tauluiksi. Suuri osa Pinterestin käyttäjistä tekee pelkästään selailua ja pinnausten kokoamista tauluiksi. Harva tuottaa itse sisältöä Pinterestiin, mikä avaa brändien edustajille mainion mahdollisuuden tuoda omia tuotteita tai palveluita esiin tuottamalla niistä kiinnostavaa ja visuaalisesti kaunista sisältöä Pinterestiin.

Pinterest markkinointikanavana

Muiden somekanavien tapaan Pinterestissä voidaan käyttää sekä orgaanista että maksettua mainontaa. Näiden kahden yhdistelmä on tulosten kannalta paras – joskin pelkällä orgaanisellakin voi päästä ainakin vielä toistaiseksi hyvinkin pitkälle.

Pinterest eroaa suurimmista somekanavista siten, että sen kautta voi saavuttaa pitkäaikaista näkyvyyttä. Puhutaan jopa vuosista. Pinterest-julkaisujen elinkaarta voidaankin verrata pitkäikäisiksi tiedettyjen blogiartikkelien elinkaareen. Siksikin Pinterest-markkinointi täydentää hyvin nopeammilla somekanavilla markkinoimista.

Pinterest on markkinointikanavana vielä melko tuntematon ja verrattain vähän käytetty. Siksi siellä on helppo erottua ja tehdä tulosta kustannustehokkaasti. 

Pinterestin käyttäjistä valtaosa on naisia. Mikäli kohderyhmäsi on aikuiset naiset, kannattaa ehdottomasti harkita Pinterestin valjastamista markkinointiin. Ihan kaikille aloille Pinterest ei kuitenkaan sovi. Katsotaan seuraavaksi minkälaisilla aloilla Pinterest toimii parhaiten.

Millä aloilla toimivat brändit hyötyvät Pinterestistä eniten?

Pinterest on ennen kaikkea visuaalinen hakukone. Siksi ainakin kaikki luovan työn aikaansaannokset, tuotteet ja palvelut kannattaa tuoda Pinterestiin.

Markkinointi Pinterestissä sopii hyvin muun muassa seuraaville:

  • pitopalvelut, leipurit
  • elintarvikkeet, reseptiikka
  • sisustus, remontointi
  • puutarha, kukkakaupat
  • käsityöt, DIY-hommat, askartelu
  • kosmetiikkatuotteet
  • kauneudenhoitopalvelut (kampaajat, kynsiteknikot, meikkitaiteilijat, tatuointitaitelijat)
  • matkailu (elämykset, majoituspalvelut, matkakohteet)
  • kahvilat ja ravintolat
  • taiteilijat
  • vaatteet, asusteet, muotisuunnittelu
  • häät ja muut juhlat
  • vähittäiskaupat, jälleenmyyjät
  • sisällöntuottajat, somevaikuttajat
  • graafiset suunnittelijat
  • ja monet muut!

Kiinnostaako markkinointi Pinterestissä? Jos kaipaat jeesiä niin täällä ollaan!

martina@getsomehelp.fi