Siirry suoraan sisältöön

Maksetun somemainoksen mahdollisuudet

  • tehnyt

Tiedätkö että maksetun somemainoksen kohderyhmän voi määritellä hyvin tarkasti työtehtävien, koulutuksen, kiinnostuksen kohteiden ja perhesuhteiden perusteella? Somemainoksen voi kohdentaa esimerkiksi kaikille, joilla on tietyn ikäisiä lapsia, jotka työskentelevät johtotehtävissä tai vaikka kaikille jotka asuvat etäsuhteessa. Aika hyvät mahdollisuudet siis kohdentaa mainontaa, eikö?

Moni lienee kokeillut somemainonnassa yksinkertaista mainostyökalua eli sitä julkaisun alakulmassa olevaa “Mainosta julkaisua” -painiketta. Sitä josta voi määritellä mainokselle budjetin ja myös hieman kohderyhmää.

Yksinkertaisen mainostyökalun valtteja ovat helppous ja nopeus, mutta jos haluat määritellä kohderyhmän tarkemmin kuin iän, sukupuolen ja maantieteellisen sijainnin mukaan, tarvitaan monimutkaisempi mainostyökalu sekä hieman osaamista sen käyttöön. Myös visuaaliset mahdollisuudet ovat paremmat kun unohdetaan yksinkertaisin tapa mainostaa somessa.

Visuaalisempaa, tarkemmin kohdennettua ja tehokkaampaa somemainontaa

Tarkemman kohderyhmän määrittelyn lisäksi monimutkaisemmalla mainostyökalulla saa tehtyä visuaalisesti näyttävämpiä mainoksia ja lisättyä mainokseen toimintoja kuten linkkejä. Mainoksen toimivuudesta saa yksityiskohtaisempaa dataa ja työkalun avulla voi määritellä halutessaan tarkemmin missä kaikkialla sosiaalisessa mediassa mainosta näytetään.

Facebookin tarjoama business-työkalu on siis varsin mainio väline, mutta täytyy myöntää, että minulla on siihen melko myrskyisä viha-rakkaussuhde. Mikään muu työkalu ei ole aiheuttanut sometyössäni yhtä paljon harmaita hiuksia ja päästänyt ärräpäitä ilmoille kuin maksetun somemainoksen tekemiseen tarkoitettu ohjelma.

Se ei siis todellakaan ole yksinkertaisin eikä mielestäni loogisinkaan väline, mutta kun sen salat aukeavat ja työkalua oppii käyttämään, ovat sen mahdollisuudet ihan omaa luokkaansa. Siksi palaan kerta toisensa jälkeen maksettujen somemainosten pariin ja olen ottanut asiakseni opetella työkalun käytön kaikesta raivostuttavuudestaan huolimatta. Ihan vaan ettei sun tarvii menettää hermojasi sen kanssa.

Olen viettänyt kuluneen vuoden aikana lukuisia hetkiä mainostyökalun parissa. Olen opiskellut, kokeillut ja oppinut. Repinyt hiuksiani, sulkenut välilehden vihaisena palatakseni pian nöyränä takaisin. Nyt olen työkalun kanssa niin sinut, että uskallan tehdä sillä sullekin kohdennetun mainoksen, jos haluat saada somemainonnasta enemmän irti.

Miten päästä alkuun somemainonnan kanssa?

Maksettuun somemainontaan pääsee kiinni pienelläkin budjetilla, mutta toki tulosten saavuttamiseksi hommaan kannattaa budjetoida hieman enemmän kuin pari kympin seteliä. Riippuen tietysti tavoitteistasi. Somemainonta on yhä hyvin kustannustehokasta ja mainio keino erottua kilpailijoista. Suhteellisen harva käyttää vielä maksettua somemainontaa, joten sen avulla on helppo saada näkyvyyttä brändilleen.

Ota yhteyttä niin tehdään sulle tarkkaan kohdennettu brändisi näköinen somemainos. Myyn palvelua avaimet käteen -periaatteella tai voin hoitaa vain teknisen puolen jos haluat itse tuottaa mainoksen kuvat ja tekstit. Tai toisinpäin. Tuotan sulle mielelläni mainossisällöt jos niiden luominen tuntuu hankalalta, mutta mainostyökalujen käyttö on tuttua kauraa.

Ota yhteyttä martina@getsomehelp.fi niin jutellaan lisää somemainonnan mahdollisuuksista juuri sinun brändillesi.

Astu mukaan somemainonnan maailmaan. Kaikki ovat nyt somessa – Ole sinäkin!