Siirry suoraan sisältöön

Vinkkejä somesisältöjen tuottamiseen

  • tehnyt

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Somemarkkinoinnin yksi suurimmista kompastuskivistä on ajankäyttö. Se on onneksi helppo taklata suunnitelmallisuudella. Kokosin vinkkejä, joiden avulla somen tekeminen on tehokasta, systemaattista sekä tuloksellista ja aikaa jää silti rutkasti muuhunkin.

Someen saa uppoamaan aikaa juuri niin paljon kun sitä on käytettävissä. Enemmistö mainitseekin suurimmaksi haasteekseen somemarkkinoinnissa sen, että se vie liikaa aikaa.

Aikaa säästyy kun miettii perusasiat kerralla kuntoon ja pitää ne sen jälkeen tiukasti mielessä. Paneudu somemarkkinointiin ja sisällöntuotantoon kunnolla kerran kuussa, kahdessa tai jopa kolmessa, minkä jälkeen loppu sujuu kuin itsestään.

Kohderyhmä ja tavoitteet

Kaikki markkinointi lähtee kohderyhmästä ja tavoitteesta. Mieti ainakin seuraavia seikkoja ennen kun alat tehdä somesisältöjä:

  • Mitä haluat sanoa ja kenelle?
  • Mikä on ydinviestisi somessa?
  • Miten saat ihanneasiakkaasi pysähtymään sisältöjesi ääreen?
  • Miten voit tuoda seuraajillesi lisäarvoa?
  • Miten saat yleisön sitoutumaan ja jäämään seuraajaksesi ja asiakkaaksesi?

Tavoitteet ja kohderyhmä ovat tavoitteellisen sisällöntuotannon kantava voima. Niiden on oltava kunnossa ennen kun aletaan suunnitella sisältöjä. 

Somesisältöjen teemat

Seuraavaksi kannattaa miettiä pääteemat, joista puhut somessasi. Kaikki sisällöt voi lajitella seuraaviin kategorioihin:

  • Asiantuntijuuden vahvistaminen

Vahvista brändiäsi oman alasi asiantuntijana jakamalla tietoa, kertomalla ajankohtaisista trendeistä, tekemällä tutoriaaleja ja kertomalla mitä uutta olet oppinut. Tämä on myös hyvä kohta tuoda lisäarvoa seuraajille opastamalla heitä ja jakamalla ilmaisia vinkkejä. Se ei ole koskaan turhaa eikä vaaranna asemaasi vaan sitouttaa seuraajiasi.

  • Lisäarvon tuottaminen

Vinkkien lisäksi voit antaa seuraajillesi alekoodeja ja tarjouksia. Voit kertoa mistä muualta he löytävät sisältöjä, jotka heitä saattaa kiinnostaa. Lisäarvoa voi olla myös viihdyttäminen huumorin, visailujen tai tietoiskujen muodossa.

  • Mainostaminen

Osa julkaisuista voi olla silkkaa mainostamista, mutta tee sekin ajatuksella. Käskyjen ja ostamiskehotusten sijaan voit kertoa palveluistasi ja tuotteistasi mahdollisimman houkuttelevalla tavalla. Nosta yksittäisiä palvelujasi ja/tai tuotteitasi esiin säännöllisin väliajoin kertoaksesi ja muistuttaaksesi siitä mitä sinulla on tarjota. Kerro mihin ongelmiin tarjoat ratkaisuja.

  • Huumori / hauskuus / rentous / arki

On hyvä tehdä myös jotain ihan muuta kuin asiaa tursuavaa sisältöä. Näytä arkista menoa, jaa hauskoja julkaisuja, pistä itsesi likoon ja tee itsestäsi samaistuttava. Älä pelkää näyttää mokiasi vaan naura niille yhdessä seuraajiesi kanssa. Teet näin itsestäsi inhimillisemmän ja seuraajasi viihtyvät paremmin sosiaalisen mediasi parissa.

Jaottele sisällöt

Mieti minkä verran tuot mitäkin yllä olevista aiheista esiin somessasi. Osa sisällöistä voi sopia useampaankin kategoriaan ja rajan vetäminen voi olla vaikeaa. Kannattaa kuitenkin hahmotella jonkinlainen ohjenuora sisältöjen teemoihin etenkin jos someanne tekee useampi kuin yksi henkilö.

Hyvä ohjenuora voisi olla vaikkapa 30% asiantuntijuuden vahvistamista, 30% lisäarvon tuottamista, 20% mainostamista ja 20% jotain ihan muuta. Tai jopa 50% asiantuntijuutta 20% lisäarvoa, 20% kaikkea ihan muuta ja 10% mainostamista. Mieti ja kokeile mikä sopii brändillesi parhaiten.

Kun perusasiat ovat kunnossa, voit alkaa tuottaa someen sisältöjä. Pidä mielessä myös hauskuus, sillä paras some on tehty some. Jos somemarkkinointi alkaa tuntua pakkopullalta, jää se helposti muiden hommien varjoon ja väkisin väännetyistä sisällöistä huomaa kyllä, ettei niitä ole tehty ajatuksella. 

Jos kaipaat lisäkäsiä someen tai haluat ulkoistaa somemarkkinoinnin, ota yhteyttä: martina@getsomehelp.fi