Siirry suoraan sisältöön

Ota Instagram haltuun – 6 vinkkiä yrittäjille

  • tehnyt

Nykyaikana yrityksen kuin yrityksen on hyvä olla sosiaalisessa mediassa. Profiilit Facebookissa ja Instagramissa toimivat yhtä tärkeinä käyntikortteina kuin nettisivut. Jos yrityksen somekanavat eivät ole kunnossa, herää kysymys, onko yritys muutenkaan ajan tasalla.

Instagram on Facebookin ohella tärkein sosiaalinen media, jossa yritysten kannattaa olla läsnä. Katso tästä 6 tärkeintä vinkkiä Instagramiin yrittäjille:

1. Mieti kohderyhmääsi

Ennen kuin alat julkaista sisältöjä, on tärkeää tietää kenelle julkaiset. Mikä on kohderyhmäsi? Käytä hetki miettiäksesi millainen on ihanneasiakkaasi ja suunnittele sisältöjä häntä varten. Mikä kohderyhmääsi kiinnostaa? Millaisista päivityksistä ihanneasiakkaasi kokee saavansa lisäarvoa ja mikä saa hänet palaamaan somekanaviesi pariin?

2. Suunnittele

Suunnittele Instagram-sisältösi huolella. Pidä julkaisurytmi säännöllisenä ja sisällöt sopivan vaihtelevina, mutta kuitenkin kohderyhmääsi puhuttelevina. Tee julkaisuaikataulu ja suunnittele sisältöjä etukäteen.

Hyvä ohjenuora on jakaa somesisältöjen aiheet kolmeen osaan: Ensimmäinen kolmannes sisällöistä saa olla oman firman ja tuotteiden tai palvelujen promoamista. Kerro mitä sulla on tarjolla. Toisen kolmanneksen on hyvä olla kohderyhmää hyödyttäviä vinkkejä, etuja ja kaikkea sellaista, joka antaa lisäarvoa seuraajillesi. Viimeinen kolmannes voi olla henkilökohtaisempaa ja rennompaa sisältöä, jolla tuodaan esiin henkilöitä yrityksen takaa, alleviivataan yrityksen arvoja ja annetaan tarttumapintaa, johon seuraajat voivat samaistua.

3. Hyödynnä analytiikkaa

Tutustu kävijätietoihisi ja käytä analytiikkaa hyväksesi. Instagram kertoo luvuin minkälaiset sisällöt toimivat parhaiten sekä minä viikonpäivinä ja mihin vuorokauden aikaan seuraajasi ovat aktiivisia. Kävijätiedoista näet myös tarkemmat tiedot kohderyhmästäsi kunhan profiilillasi on seuraajia vähintään 100 kpl. Tuolloin näet mistä maista ja kaupungeista seuraajasi tulevat, minkä ikäisiä he ovat ja mikä on seuraajiesi sukupuolijakauma.

4. Ole aktiivinen

Instagramissa ei riitä se, että tekee päivityksiä, olivat ne sitten kuinka timanttisia hyvänsä. Somessa täytyy olla myös muuten aktiivinen. Onhan sen nimikin sosiaalinen media. Menestyäkseen Instagramissa siellä tulee siis olla sosiaalinen. Seuraa muiden profiileja, tykkää ja kommentoi muiden tekemiä päivityksiä ja muista vastata myös sinulle tulleisiin viesteihin ja kommentteihin.

5. Laatu korvaa määrän

Ennen Instagramissa näkyivät eniten he, jotka julkaisivat eniten. Tähän on kuitenkin tullut aikoja sitten muutos ja nykyään laadukas sisältö kerää eniten näkyvyyttä. Tee siis mieluummin hyvää sisältöä harvemmin kuin toisella kädellä hutaistua usein. Tämän pitäisi olla itsestäänselvää, mutta se ei valitettavasti sitä aina ole.

Käytä laadukkaita kuvia ja panosta myös tekstiin. Muista hashtagit ja muut tarvittavat merkinnät. Tee päivityksiä sekä syötteeseen (feed) että tarinoihin (stories). Jälkimmäiseen voi tehdä rennompaa sisältöä matalammalla kynnyksellä. Profiilissa näkyvät kuvapäivitykset on sen sijaan hyvä pitää siistinä ja tyylikkäinä. Mieti myös profiilin visuaalista ilmettä kuvapäivityksiä suunnitellessasi.

6. Ulkoista tarvittaessa

Jos rahkeesi riittävät, tee yrityksesi sosiaalista mediaa itse. Se on mukavaa puuhaa ja pysyt hyvin perillä sekä kohderyhmäsi että kollegojesi puuhista. Instagram vaatii kuitenkin nykypäivänä paljon suunnitelmallisuutta ja monenlaisia taitoja kuvaamisesta ja kirjoittamisesta kohderyhmäajatteluun. Sosiaalinen media myös muuttuu vauhdilla, joten omaa osaamista tulee päivittää säännöllisesti. Jos aikasi tai taitosi eivät riitä, on ulkoistaminen hyvä keino menestyä sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median asiantuntija osaa tuottaa sinulle ja yrityksellesi sopivaa sisältöä, olla oikealla tavalla aktiivinen somessa ja auttaa somestrategian ja julkaisuaikataulun tekemisessä. Me Get SoMe Helpillä otamme aina yrittäjän tai muun yrityksen edustajan mukaan suunnitteluvaiheeseen, jotta sisältö tukee yrityksen tavoitteita ja muun markkinoinnin linjaa. Sen jälkeen voimme ottaa joko koko sosiaalisen median haltuun tai antaa yrittäjän osallistua sisällöntuottamiseen haluamallaan tavalla.

Räätälöimme somepaketit aina asiakkaan toiveiden, tavoitteiden ja budjetin mukaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro miten voimme auttaa: martina@getsomehelp.fi