Muistan kuinka muutama vuosi sitten puhuttiin kovaan ääneen siitä, että blogit ovat kuolemassa. Tuohon aikaan blogit saavuttivat saturaatiopisteensä ja alalla kuhistiin siitä, että nyt alkaa alamäki. Blogien kulta-aika oli ohi ja moni isokin nimi lopetti.
Itse en ollut huolissani, sillä kehitys noudatti mielestäni normaalia kaavaa. Moni oli perustanut blogin niistä innostuessaan. He odottivat pikavoittoja tai nopeaa tietä julkisuuteen. Kaikki halusivat olla bloggaajia.
Bloggaaminen ei kuitenkaan ole niin helppoa kuin miltä se näyttää. Se vaatii aikaa ja muitakin resursseja. Kun tarjontaa alkoi olla liikaa, oli entistä vaikeampi erottautua. Moni oppi kantapään kautta ettei bloggaaminen olekaan oma juttu. Se ei ole oikotie onneen, mutta oikein tehtynä silti mitä parhain työkalu, joka auttaa tiellä menestykseen.
Kun joka toinen oli perustanut blogin ja puolet heistä huomannut, etteivät jaksakaan tehdä sitä ja lopetti, näytti äkkiseltään siltä että blogit kuolevat. Samaan aikaan rinnalle tuli muita somekanavia, kuten Instagram ja Facebook.
Blogimaailma oli murroksessa. Muut somekanavat tulivat rinnalle ja menivät ohi. Blogien määrä väheni rajusti eikä niitä luettu enää samalla tavalla.
Kuolivatko blogit sitten? Eivät todellakaan. Ne vaan muuttivat muotoaan ja nykyään puhutaan jopa blogien uudesta tulemisesta. Jäljellä on paljon konkareita, uusia lahjakkuuksia ja enenevissä määrin myös yritysblogeja.
Sana blogi on kyllä mielestäni jo hieman vanhanaikainen. Itse puhun mieluummin sivustosta, mediasta ja (blogi)artikkeleista.
Blogeihin ei hakeuduta enää päivittäin seuraamaan tutun bloggaajan kuulumisia. Nykyään Instagram hoitaa sen osuuden.
Blogit ovat nykyään sivustoja, medioita ja yritysten artikkelikokoelmia. Blogiartikkelit ovat pitkäikäisiä, ne antavat arvokasta tietoa, jakavat aitojen ihmisten kokemuksia ja listaavat vinkkejä. Hyvä sisältö on aitoa, uskottavaa, perusteellista ja asiantuntevaa.
Blogeihin, sivustoille ja medioihin löydetään useimmiten hakukoneiden avulla. Kun halutaan tietää jotain, päädytään hakukoneen kautta usein blogiin. Tai artikkeliin tai miksi sitä haluaakin kutsua.
Ikivihreitä sisältöjä ovat esimerkiksi reseptit sekä matkakohdevinkit ja muu matkailusisältö. Asiantuntijatekstit, vinkit ja neuvot ovat luettuja vuodesta toiseen oli aihe sitten mikä tahansa.
Blogiartikkelien säännöllinen julkaisu on hyvä keino pitää omat nettisivut hakukonetulosten kärjessä. Artikkelien avulla voi vahvistaa asiantuntijabrändiään, houkutella uusia lukijoita ja asiakkaita sekä toimia mielipidevaikuttajana.
Blogit eivät kuolleet, mutta ne saattoivat vaihtaa nimeään ja olomuotoaan. Vanha bloggaamistapa siirtyi muualle someen kun taas blogiartikkelit, sivustot ja mediat ovat kokemassa uutta nousuaan.
Matkailuvaikuttajien piireissä puhutaan jopa siitä, että artikkelit syrjäyttävät somejulkaisut. Yhä useampi panostaa taas enemmän ikivihreään sisältöön omilla nettisivuillaan ja jättää kepeät nopeasti unohtuvat somesisällöt vähemmälle.
Moni mainostajakin on jälleen kiinnostunut näkymään mieluummin vaikuttajan verkkoartikkeleissa kuin massaan hukkuvissa somesisällöissä. Itse olen sitä mieltä, että molempi parempi. On hyvä näkyä sekä verkkosivustoilla, digimedioissa kuin isoimmilla somekanavillakin. Vanhan ajan bloggaajana olen kuitenkin todella iloinen siitä, että pitkäikäisten huolella kirjoitettujen verkkoartikkelien arvostus kasvaa taas notkahduksen jälkeen.