Siirry suoraan sisältöön

Miksi SEO? – 4 syytä tehdä hakukoneoptimointia

  • tehnyt

SEO tulee sanoista Search Engine Optimization ja tunnetaan myös nimellä hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimoinnin avulla sivusto nousee hakukoneiden, kuten Googlen, tuloksissa korkeammalle silloin kun potentiaaliset asiakkaat googlettavat tarjoamiasi tuotteita tai palveluita.

SEO:n eli hakukoneoptimoinnin hyötyihin lukeutuvat mm. seuraavanlaiset seikat:

  • SEO tuo lisää näkyvyyttä ja liikennettä verkkosivustolle. Kun sivusto nousee hakukoneoptimoinnin myötä korkeammalle hakukoneiden tuloksissa, seuraa perässä myös liuta klikkauksia, kun googlettajat näkevät sivustosi ensimmäisten joukossa.
  • Sivuston käyttäjäkokemus paranee monen SEO-toimenpiteen myötä. Esimerkiksi mobiiliystävällisyys ja sivuston nopea latausaika ovat samanaikaisesti sekä hakukoneoptimointia että käyttäjäkokemuksen parantamista.
  • Hakukoneoptimoinnin kustannustehokkuus on merkittävä etenkin silloin, kun SEO:n kustannuksia verrataan maksetun mainonnan mediakuluihin. Niitä kun hakukoneoptimoinnissa ei ole lainkaan. Paras yhdistelmä on käyttää silti kumpaakin, sekä optimointia että maksettua mainontaa, mutta puhutaan siitä lisää toisella kertaa.
  • Kilpailuetu, jota toki jokainen tavoittelee. Hakukoneoptimoidut sivustot antavat merkittävän kilpailuedun erityisesti niillä aloilla, joilla kilpailu on kovaa ja samoja palveluja tai tuotteita tarjoavia sivustoja on lukuisia. Silloin tarvitaan markkinoinnin kikkakolmosia ja SEO on yksi niistä.

Lue lisää SEO:sta:

SEO – avain verkkosivuston menestykseen

Hakukonemarkkinoinnin termit tutuiksi – SEM, SEO ja SEA