Ihana kamala raportointi

  • tehnyt

Vierastan hieman ajatusta, että markkinointia ja viestintää arvioidaan pelkkien numeroiden perusteella. Samalla olen kuitenkin innokas numeroiden pyörittäjä sekä vanhan taloushallinnon päivätyöni perusteella että kuukausittaista omaa raportointipäivääni aina innolla odottavana somevaikuttajana ja someduunarina. Mikään ei ole parempaa kuin kävijälukujen ja muiden tietojen tutkiminen, niiden syöttäminen taulukkoon ja saatujen tietojen analysointi.

Pidän siis kovasti nettisivujen ja sosiaalisen median kanavien lukujen seuraamisesta ja niiden analysoinnista. Omat luvut on hyvä tuntea, jotta oppii mikä omilla kanavilla toimii ja mikä ei. Vaikka numerot eivät olekaan ainoa markkinoinnin mittari, niin ovathan ne tottakai tärkeä sellainen.

Tarjoan raportointipalvelua mielelläni myös asiakkailleni. Suurin osa pyytääkin sitä automaattisesti ja vaikka ei pyytäisikään, seuraan silti niitä lukuja, joihin minulla on pääsy. Haluan oppia jokaisesta tekemästäni mainoksesta ja markkinointitoimenpiteestä. Sen takia seuraan myös asiakkaideni lukuja suurella mielenkiinnolla.

Mitä lukuja seuraan?

Tärkein työkalu omien nettisivujeni liikennettä seuratessa on Google Analytics. Teen itselleni kuukausittain raportin sekä Get SoMe Helpin että Tasty Travelissimon kävijätiedoista. 

Kuukausittaisten kävijöiden sekä sivunäyttöjen lisäksi seuraan muun muassa luetuimpia sisältöjä ja liikenteen lähteitä. Tasty Travelissimon mediakorttia varten tutkailen säännöllisesti myös kohderyhmätietoja, jotka kiinnostavat yhteistyökumppaneita.

Seuraan molempien edustamieni brändien osalta myös sosiaalisen median kävijätietoja. Sekä Tasty Travelissimon että Get SoMe Helpin pääsomekanavat ovat Instagram ja Facebook, joiden seuraajalukuja, sitoutumista ja näyttökertoja seuraan. Raportoin ne myös Tasty Travelissimon yhteistyökumppaneille kampanjoiden osalta.

Raportointi palveluna

Mainitsinkin jo, että raportoin lukuja myös Get SoMe Helpin asiakkaille. Ainakin maksetuista somemainoksista ja hakusanamainoksista saan otettua helposti asiakkailleni tärkeimmät luvut talteen. Raportoin mielelläni myös sosiaalisen median ja nettisivujen lukuja.

Sen lisäksi, että teen raportointia osana yhteistyöpaketteja, tarjoan myös pelkkää raportointia palveluna. Olen huomannut että sille on kysyntää ja koska pyöräytän luvut taulukkoon tottuneesti, voin myydä palvelua huokeaan hintaan.

Mikäli yrittäjä tai muu brändin edustaja ei syystä tai toisesta listaa itse avainlukuja, voin tehdä sen hänen puolestaan esimerkiksi kerran kuukaudessa. Voin joko toimittaa raportin lukuineen sellaisenaan kaikessa hiljaisuudessa sovittuun paikkaan tai käydä samalla läpi lukuja ja havaintojani niistä.

Mitä lukuja sinä seuraat? Olisiko tarvetta raportointipalvelulle?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *