Miten ja miksi määritellä brändille visuaalinen ilme?

  • tehnyt

Värit ja fontit ovat olennainen osa yrityksen tai muun brändin visuaalista ilmettä. Niiden määrittely kannattaa yrityksen ulkoasun yhtenäistämiseksi ja se on tärkeä seikka myös brändäämisen kannalta. Visuaalisen ilmeen ohjeistuksen noudattaminen auttaa sosiaalisen median sisältöjen luomisessa ja antaa ammattimaisemman kuvan. Get SoMe Helpin visuaalinen ilme hiottiin kuntoon kuluneen kevään aikana. Kerron tässä jutussa miten ja miksi se tehtiin ja millainen on lopputulos. Vilautan myös toisen edustamani brändin, matkailumedia Tasty Travelissimon, brändivärejä.

Get SoMe Helpin ilmeen pohjana on toiminut alusta alkaen yksi ja sama kuva. Se on kuva Venetsiasta, jossa kuvaan Canal Grandea sekä sen edustalla olevaa katulamppua ruskean talon vieressä. Kuvassa näkyvät takaraivoni ja käteni, jotka ottavat puhelimella pystykuvaa Instagramiin.

Tuo kuva on muodostunut Get SoMe Helpin tunnukseksi ja siitä on napattu myöhemmin myös kaikki Get SoMe Helpin brändivärit. Värisävyjen nappaaminen kuvasta tapahtui yksinkertaistettuna niin, että pikselöin kuvan ja valitsin pikseleistä sopivimmat sävyt, joiden koodit kirjasin ylös myöhempää käyttöä varten.

Määrittelin samalla myös fontit, joita käytän Get SoMe Helpin materiaaleissa. Yksi niistä olikin valittu heti yrityksen taipaleen alussa logoa varten ja toinenkin oli jo vakiintunut somekäytössä. 

Hioin siis Get SoMe Helpin visuaalisen ilmeen kuntoon noin puoli vuotta yrityksen perustamisen jälkeen. Sen olisi voinut tehdä heti yritystä perustettaessa ja silloin se on yleensä järkevintä.

Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että määrittelin aluksi vain yhden kuvan ja yhden fontin, joita käytän. Näin pääsin ajan kanssa katsomaan ja tutustumaan siihen mikä Get SoMe Help on brändejään. Näin millaiseksi se muodostuu ensimmäisten kuukausien aikana ja miltä brändi minusta tuntuu ja näyttää. Sen pohjalta oli helppo hioa yritysilmeen yksityiskohdat kuntoon ja lisätä elementtejä.

Totuuden nimissä voin kertoa, että alussa oli niin valtavasti muutakin puuhaa, ettei visuaalinen ilme ollut päällimmäisenä mielessä.

Get SoMe Helpin brändivärit

Get SoMe Helpin visuaaliseen ilmeeseen kuuluu yhteensä 9 värisävyä. Se on aika paljon, mutta en halunnut enkä osannut karsia sävyjä enempää.

Tärkeimmät sävyt ovat Venetsia-kuvan talojen seinistä, hiuksistani ja ihostani napatut ruskean sävyt. Niitä käytän ehdottomasti eniten. Tehosteena käytän kirkasta punaista, joka on kuvassa olevan kynsilakkani sävy.

Haaleampi katulampun lasista napattu vaaleanpunainen sopii tiettyihin paikkoihin joko taustaksi tai tehosteeksi. Sitä kuten myös katulampun vihreää ja Canal Grandesta napattuja harmaita sävyjä käytän vähemmän. Joissain tilanteissa tarvitsen kuitenkin myös niitä värejä.

Olen huomannut että brändiväreihin on hyvä sisällyttää sekä vaaleaa että tummaa. Vaikka muut sävyt olisivat kirkkaita tai värikkäitä, kannattaa mukana olla ainakin yksi tai kaksi neutraalimpaa sävyä. Itselläni ne ovat nuo harmaat, joita käytän esimerkiksi taustavärinä silloin kun valkoinen tai musta eivät toimi.

Niin tosiaan, valkoinen ja musta ovat käyttämiäni värejä myös, mutta niitä ei mielestäni tarvitse erotella erikseen visuaalisen ilmeen ohjeistuksessa. Käytän mustaa ja valkoista myös toisen edustamani brändin Tasty Travelissimon materiaaleissa, vaikka en ole määritellyt niitä erikseen matkailumedianikaan varsinaisiksi brändiväreiksi.

Tasty Travelissimon värit näyttävät tältä.

Tästä kuvasta näet Tasty Travelissimon värit ja lisää niistä voit lukea tämän Instagram-linkin takaa. Myös Tasty Travelissimon brändivärit on napattu Italiassa otetuista kuvista. Ne ovat huomattavasti iloisemmat ja räikeämmät kuin Get SoMe Helpin värit. Mukana on muiden muassa sitruunankeltaista, Ligurianmeren sinistä ja italialaisen kesätaivaan sävyjä.

Brändivärien lisäksi olen määritellyt molemmille brändeille myös fontit. Kummallakin on niitä kolme kappaletta. Yksi on logoa varten, yhtä käytän eniten somessa ja yksi on asiallisempi pidempiin teksteihin sopiva.

Fonttien kohdalla en kuitenkaan ole niin tarkka. Käytän huoletta muitakin fontteja tilanteen mukaan, mutta koen silti, että on hyvä olla olemassa tietyt määritellyt fontit. Näin yrityksen ilme pysyy yhtenäisenä, vaikka välillä koukkaisikin vieraiden fonttien puolelle. Sama pätee väreihin.

Brändin visuaalisen ilmeen ei mielestäni tarvitse olla orjamaisesti noudatettava ohjeistus vaan pikemminkin apukeino, jota noudattamalla visuaalinen ilme pysyy yhtenäisenä. Käytän itsekin toki enimmäkseen visuaaliseen ilmeeseen määriteltyjä seikkoja ihan jo senkin takia, että se on helpointa. En kuitenkaan kanna huolta jos joskus poikkean linjasta. Yleensä se vaan piristää ja sanotaanhan myös, että poikkeus vahvistaa säännön.

Mitkä sun brändivärit on? Jos kaipaat apua niiden määrittelemiseen, autan mielelläni. Olen nimittäin ihan hurahtanut kuluneen kevään aikana väreihin, fontteihin ja muihin visuaalisiin seikkoihin. Niiden pyörittely antaa kivaa vastapainoa kirjoitustöille.

Tällainen siitä kuvasta tuli. Jos siis olet miettinyt mitä ihmettä oikein kuvaan Get SoMe Helpin tunnuskuvassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *